• Witam Cię serdecznie na moim blogu!Znajdziesz tutaj wiele cennych informacji z dziedziny dietetyki
  • Co jeść, aby pozbyć się objawów Hashimoto?

    Co jeść, aby pozbyć się objawów Hashimoto?

    Hashimoto jest chorobą o podłożu autoimmunologicznym.
    Oznacza to, że organizm sam zwraca się przeciw sobie, atakując komórki tarczycy, aż do całkowitego jej zniszczenia. Choroba często nie daje żadnych objawów, lecz niesie ze sobą poważne konsekwencje w postaci zapalenia tarczycy i niedoczynności gruczołu tarczowego.
    Schorzenie to częściej dotyka kobiety niż mężczyzn, a jego przyczyny nie do końca są znane. Hashimoto często współistnieje z innymi chorobami autoagresywnymi takimi jak: celiakia, reumatoidalne zapalenie stawów, niedokrwistość, cukrzyca typu I i alergie.
    Przy dolegliwości tej szalenie ważną, zarówno w kwestii profilaktyki, jak i w leczeniu, strategią jest odpowiednio ułożona dieta. Poznaj dokładniej tę chorobę, jej przyczyny, objawy oraz jaki model odżywiania przeciwko niej zastosować.

    Hashimoto – co to za choroba?

    Nazwa tej jednostki chorobowej wzięła się od nazwiska japońskiego chirurga, dr Hakaru Hashimoto, któy w 1912 oku opisał cztery przypadki tej choroby.
    Czym jest choroba Hashimoto? Jest to autoimmunologiczne przewlekłe limfocytowe zapalenie tarczycy. Specyfika tego schorzenia objawia się tym, że – najprościej mówiąc – organizm występuje przeciwko samemu sobie. Zamiast produkować przeciwciała chroniące przed zakażeniami, zaczyna wytwarzać związki szkodliwie działające na własną tarczycę.
    Konsekwencją takich działań organizmu jest trwające latami, przewlekłe niebolesne zapalenie tarczycy, powoli niszczące ten gruczoł i sprawiające, że przestaje on produkować hormony.

    Choroba Hashimoto – po czym ją rozpoznać?

    Hashimoto to nieprawidłowa praca tarczycy spowodowana wytwarzaniem przez organizm szkodliwych przeciwciał, które stopniowo niszczą ten narząd. Choć jest bezbolesna, niesie ze sobą wiele negatywnych i uciążliwych objawów. Chorzy trafiający do gabinetów skarżą się na trudności z utrzymaniem właściwej masy ciała i niepowodzeniami w odchudzaniu. U kobiet daje się zaobserwować nieprawidłowy cykl owulacyjny oraz kłopoty z płodnością.

    Badania krwi takich osób pokazują niski poziom hemoglobiny
    ( czasem także niski indeks ferrytyny ), niewłaściwy lipidogram z wysoką frakcją LDL cholesterolu, a także trójglicerydami.
    Inne symptomy towarzyszące temu schorzeniu:
    • ciągłe zmęczenie
    • kłopoty z koncentracją i pamięcią
    • senność
    • zmiany nastrojów
    • nerwowość
    • suchość i szorstkość skóry, szczególnie na łokciach
    • wypadanie włosów
    • bezsenność
    • marznięcie
    • bóle stawów i mięśni.

    Sygnały te mogą, a nie muszą świadczyć o chorobie.
    Dlatego nie lecz się sam. Zawsze swoje obawy skonsultuj z lekarzem.
    Dopiero dokładny wywiad zdrowotny i przeprowadzone badania wskażą właściwą diagnozę.
    Po konsultacji z endokrynologiem najwłaściwsza droga to wizyta u dietetyka, który swoimi zaleceniami wspomoże proces leczenia, gdyż to właśnie prawidłowy model odżywiania przy tej chorobie ma kluczowe znaczenie w odzyskaniu zdrowia.

    Jak powinna wyglądać dieta przy Hashimoto?

    Dieta chorego na Hashimoto musi zawierać wszystkie składniki odżywcze, wykorzystywane do syntezy hormonów tarczycy. Te zaś produkty, które tę syntezę zaburzają, zostaną wyeliminowane.
    Ogólnym założeniem diety przy tym schorzeniu jest spożywanie 4 – 5 regularnych posiłków w ciągu dnia. Pierwszy posiłek należy zjeść po godzinie od wstania z łóżka, a ostatni – na dwie, trzy godziny przed snem.

    Niedoczynność tarczycy powoduje zwolnienie metabolizmu.
    Jeśli cierpisz na tę dolegliwość prawdopodobnie masz problem z utrzymaniem właściwej masy ciała. Udowodniono jednak, że jeśli po ustabilizowaniu hormonów popracujesz nad redukcją wagi, wspomoże to proces leczenia. Absolutnie nie oznacza to, że masz zastosować restrykcyjną dietę, która będzie skutkowała niedożywieniem i zaburzeniem pracy tarczycy. Wystrzegaj się głodówek i „diet-cud” liczących po 1000 kcal na dzień.
    W dobrze ułożonej diecie istotna jest równowaga między makroskładnikami oraz pozyskiwanie ich z odpowiednich produktów.
    Pora więc poznać szczegółowe zalecenia dotyczące racjonalnego żywienia w chorobie Hashimoto.

    Ważne składniki pokarmowe w chorobie Hashimoto

    Przy niedoczynności tarczycy sposób odżywiania prezentuje się tak samo jak w diecie osób zdrowych. Jednak musi się w niej znaleźć szczególne miejsce dla składników pokarmowych wyjątkowo istotnych dla pracy tarczycy, a są to: jod, selen, cynk, żelazo oraz witamina D3.

    • Jod
    Jest to pierwiastek niezbędny do syntezy hormonów tarczycy. Jego niedobór skutkuje obniżeniem poziomu hormonów tarczycowych ( T4, T3 ) oraz wzrostem stężenia hormonu tyreotropowego
    ( TSH ) wydzielanego przez przysadkę mózgową. Zewnętrznym przejawem niedoboru jodu jest powiększenie gruczołu tarczycowego i powstanie wola.
    Aby gruczoł funkcjonował bez zarzutu niezbędne jest 150 mikrogramów jodu dziennie.
    Jod obecny jest w: rybach, skorupiakach morskich, szczególnie makrela, łupacz, małże, dorsz, ostrygi. Z warzyw należy wymienić: brokuły oraz nasiona roślin strączkowych, zwłaszcza groch.

    • Selen
    Niedobór selenu przyczynia się do zmniejszonego wydzielania T3 w tkankach, co wiąże się z jego niskim stężeniem we krwi. Dodatkowo, selen jest silnym przeciwutleniaczem, jego deficyt będzie skutkował uszkodzeniem tkanki tarczycy.
    Jod i selen to pierwiastki powiązane. Brak selenu będzie sprawiał, że jod stanie się gorzej przyswajalny. Szczęśliwie, selen można znaleźć w takich samych artykułach spożywczych jak jod, dodatkowo, znakomitym źródłem tego pierwiastka są orzechy brazylijskie.

    • Cynk
    Kolejny składnik, bez którego nie będzie możliwe utrzymanie się hormonów tarczycy T4 i T3 na optymalnym poziomie. Jego niedobór to powolna przemiana materii.
    Dieta zasobna w ten składnik to taka, która zawiera 45 – 55% węglowodanów, ze szczególnym uwzględnieniem pieczywa z pełnego ziarna, kaszy gryczanej niepalonej ( ma ona więcej żelaza niż kasza palona ) oraz kaszy jaglanej. Nie zapominajmy też o chudym mięsie, zarodkach pszennych, czy pestkach dyni, które są naturalnym źródłem cynku.

    • Żelazo
    Anemia, zwana inaczej niedokrwistością to konsekwencja deficytu żelaza w jadłospisie.
    Żelazo wchodzi w skład enzymu ( peroksydazy jodującej ) odpowiedzialnego za aktywowanie przemian hormonów tarczycowych. Ważne, aby po zdiagnozowaniu niedoczynności tarczycy, czy choroby Hashimoto wykonać ogólną morfologię i sprawdzić poziom hemoglobiny, żelaza, a także ferrytyny. Można wesprzeć się suplementacją, jednak nic nie zastąpi odpowiednio ułożonej diety.
    Żelazo jest jej niezwykle ważnym elementem. Składnik ten znajdziesz w mięsie
    ( wołowina, chuda wieprzowina ), także w nasionach roślin strączkowych ( fasola, soczewica ), jajach, orzechach, siemieniu lnianym, pestkach dyni, maku i w sezamie.

    • Witamina D3
    W świetle ostatnich szacunków, 83% chorych na Hashimoto ma niedobory witaminy D3.
    W tym momencie trudno stwierdzić, czy niedobór jest przyczyną czy konsekwencją choroby, jednak wymagane jest sprawdzić poziom tej witaminy. Suplementacja powinna być skonsultowana z lekarzem endokrynologiem, gdyż żywność jest mało zasobna w tę witaminę.

    Czarnuszka – obowiązkowy składnik diety w Hashimoto

    Czarnuszka, zwana także czarnym kminkiem, to niepozorna roślinka o imponujących właściwościach prozdrowotnych. W chwili obecnej prowadzone są badania, celem których jest dogłębne poznanie jej zdolności.
    Jednakże, już odnotowano,że przyjmowanie kilku gramów dziennie obniżyło wskaźnik BMI pacjentów, oprócz tego w surowicy krwi zmniejszył się poziom hormonów stymulujących tarczycę oraz przeciwciał, zaś stężenie T3 ( trójjodotyroniny ) uległo zwiększeniu.

    Jakich produktów unikać?

    W pierwszym rzędzie niewskazane są soja i jej przetwory, takie jak:
    tofu, tempeh, edamame,mleko sojowe, koncentraty sojowe, parówki i wędliny z soi.
    Obecne w nich fitoestrogeny i izoflawony sojowe mogą obniżać wydajność hormonu taczycy przez blokowanie aktywności niektórych enzymów. W badaniach stwierdzono ponadto, iż soja zawarta w żywności mogła powodować zaburzenia wchłaniania L-tyroksyny z przewodu pokarmowego.
    Badania są prowadzone w dalszym ciągu.
    Bardzo często osoby borykające się z tą dolegliwością zastanawiają się, czy przy Hashimoto muszą zrezygnować z glutenu. Odpowiedź brzmi: eliminacja glutenu nie jest koniecznością.
    Jednak, jeśli po zjedzeniu produktów z glutenem odczuwasz dyskomfort trawienny, w dodatku chorujesz na celiakię lub masz alergię na pszenicę, lepszą opcją będzie rezygnacja z glutenu.
    Inne produkty nie zalecane przy tym schorzeniu to z pewnością artykuły spożywcze wysokoprzetworzone.

    Tego unikaj przy Hashimoto:
    • pieczywo cukiernicze, ciasta, lody, słodycze, torty
    • słone przekąski
    • fast-foody i szybkie dania w proszku
    • przetworzone produkty mięsne ( parówki, konserwy mięsne, wędliny z dużą ilością wypełniaczy i substancji konserwujących )
    • muesli i płatki śniadaniowe z dodatkiem cukru
    • słodkie napoje gazowane, niegazowane energetyczne.

    W menu warto ograniczyć produkty goitrogenne , czyli takie, które zaburzają proces leczenia i przyczyniają się do zakłócenia syntezy hormonów tarczycy w organizmie.
    Najlepszym przykładem jest tutaj soja i jej przetwory.
    Czasami możesz zrobić odstępstwo od diety i pozwolić sobie na: brukselkę, kalafiora, kapustę, rzepę, proso, kaszę jaglaną, szpinak, truskawki, gruszkę.
    Artykuły te zaburzają co prawda metabolizm hormonów, jednak nie w zasadniczym stopniu.
    Ich szkodliwe działanie zniwelujesz, jeśli poddasz je obróbce termicznej, czyli ugotujesz albo upieczesz. Dobrze jest mimo wszystko zachować ostrożność i jeść je w umiarkowanych ilościach.

    Czynniki ryzyka przy Hashimoto, czyli kto jest narażony na tę chorobę

    Duże prawdopodobieństwo zachorowania na chorobę Hashimoto obserwuje się u pacjentów:
    • z predyspozycjami genetycznymi
    • z niewyleczonymi nietolerancjami pokarmowymi, alergiami i przy złej diecie
    • narażonych na silny stres i związany z nim nadmiar kortyzolu
    • z niedoborem witaminy D oraz pierwiastków i minerałów w organizmie
    ( chodzi tu o selen, żelazo, cynk, jod, kwasy omega3 )
    • z nadmiarem jodu.

     

    W chorobie Hashimoto dobrze zbilansowana dieta ma znaczenie kluczowe.
    Schorzenie to ma charakter dość specyficzny. Choroba atakuje cały organizm.
    Można więc powiedzieć, że jest to dolegliwość układowa. Model odżywiania przy tej chorobie będzie opierał się na wykluczeniu związków podrażniających układ immunologiczny i dostarczeniu składników wspomagających prace poszczególnych narządów.
    Prawidłowo ułożona dieta jest w stanie spowolnić niszczenie tarczycy.
    Jeśli właśnie takiej diety poszukujesz, a Hashimoto jest chorobą, na którą cierpisz, to znakomicie trafiłeś. Zapraszam do współpracy. Jako dietetyk kliniczny opracuję najkorzystniejszy, bo dopasowany do twoich potrzeb, model odżywiania.

     

    Beata Ślebzak-Cebula

    dietetyk kliniczny

    autorka fanpage Facebook

    #Udostępnij
    Facebook
    Facebook Pagelike Widget