• Witam Cię serdecznie na moim blogu!Znajdziesz tutaj wiele cennych informacji z dziedziny dietetyki
  • Dieta przy biegunce

    Biegunka – jak jej przeciwdziałać

    Biegunką określa się oddawanie papkowatego lub wodnistego kału częściej niż trzy razy na dobę. Najczęstszą przyczyną biegunek są zakażenia wirusowe, bakteryjne lub toksyny wywołane przez bakterie. W czasie trwania biegunki może mieć miejsce osłabienie organizmu, gorączka, dreszcze, a nawet odwodnienie. Biegunka może być skutkiem zatrucia metalami ciężkimi, przyjmowania niektórych leków, zatrucia pokarmowego, czy konsekwencją stresu.
    Biegunka może wystąpić jako jeden z objawów niektórych chorób takich jak: stany zapalne jelit, nadczynności tarczycy, choroba trzewnej, nietolerancji laktozy, alergii pokarmowej niewydolności zewnątrzwydzielniczej trzustki.
    Biegunki, w zależności od czasu trwania, można podzielić na:
    – ostre ( trwają do 10 dni, źródłem są zakażenia bakteryjne );
    – przewlekłe ( ponad 10 dni ).

    Utrzymująca się biegunka sprawia, że tracimy wodę oraz cenne elektrolity ( sód, potas,chlor, wodorowęglany ), co w efekcie powoduje odwodnienie. Dlatego, gdy biegunka trwa dłużej niż dwie doby, konieczna jest wizyta u lekarza. Szczególnie jest to wymagane, gdy jest bardzo nasilona, a w stolcu pojawia się krew. Każdy przyjmowany lek przeciwbiegunkowy oraz podawane płyny podlegają konsultacji lekarskiej. Właściwe nawodnienie organizmu to kluczowa kwestia w dojściu do zdrowia.

    Zalecenia przy biegunce

    W kwestii płynów zaleca się, by wypijać co najmniej 2 litry dziennie między posiłkami. Najzdrowsza jest przegotowana woda ale dobrze sprawdzi się też herbata ziołowa oraz gorzka.
    Należy zrezygnować z picia: mocnej herbaty, kawy, napojów gazowanych, trunków alkoholowych soków owocowych i warzywnych. Kiedy biegunka zacznie ustępować, a my poczujemy się lepiej, można stopniowo włączyć do diety soki owocowe oraz warzywne. Niewielkie posiłki przyjmujemy co 2 – 3 godziny.

    Na początku biegunki koniecznie trzeba wykluczyć z diety pieczywo razowe, gruboziarniste, surowe owoce i warzywa, płatki owsiane, wędliny podrobowe, tłuste mleko i jego przetwory ( zwłaszcza przy nietolerancji laktozy ), tłuste mięsa, wędliny, ostre przyprawy, tłuste sosy, zupy zawierające dużo warzyw i śmietanę, orzechy, czekolady, konfitury z owoców pestkowych, produkty, w których znajduje się sorbitol, np. słodzik zamiast cukru, fruktozę, tj owoce i miód.

    Co jeść, gdy masz biegunkę

    Biegunka to dość uporczywa, utrudniająca codzienne funkcjonowanie dolegliwość, na dodatek wyczerpująca dla organizmu. Dlatego tak ważne w dojściu do zdrowia i dobrego funkcjonowania jest, by stosować optymalną, zbilansowaną dietę. Przede wszystkim, musi być lekkostrawna i bogata w błonnik, który związuje wodę w jelicie grubym i zagęści treść pokarmową. Nieodzowne w diecie przeciwbiegunkowej jest zaopatrzenie organizmu w wodę, soki, płyny, które uzupełnią niedobory w nawodnieniu i wyrównają poziom elektrolitów w organizmie. Jest to o tyle istotne, gdyż w czasie trwania biegunki tracimy je wraz z wydalanymi treściami. Warto w tym momencie sprawdzić, co jeść i jak komponować posiłki, gdy borykamy się z biegunką.

    Co jest ważne w diecie przeciwbiegunkowej?

    Podstawową kwestią jest, by dieta przeciwbiegunkowa była lekkostrawna i niskobłonnikowa. Istotna jest podaż płynów, gdyż podczas biegunki stolec przechodzi przez okrężnicę bardzo szybko, co uniemożliwia wchłanianie wody przez organizm. Następstwem tego stanu rzeczy jest odwodnienie organizmu i utrata cennych elektrolitów oraz zaburzenie wchłaniania cennych składników odżywczych i pokarmowych przez organizm. Aby temu zapobiec, zaleca się wypijanie co najmniej 2 litrów wody i innych płynów dziennie. Nie musi być to wyłącznie woda ale również jogurty pitne, soki owocowe ( najlepiej z czarnej porzeczki, aronii, czarnej jagody ). Osoby zmagające się z biegunką powinny spożywać małe ilości pokarmów w odstępach 2 – 3 godzin dziennie.

    Istnieją różne rodzaje biegunek ( odmienne ich źródła ). Odpowiednio zbilansowana dieta pomaga zniwelować objawy biegunki:
    – będącej chwilowym zaburzeniem pracy układu pokarmowego w wyniku zjedzenia nieświeżego posiłku lub alergii pokarmowej;
    – będącej rodzajem choroby przewlekłej, typowej dla osób z zespołem jelita drażliwego.

    Co należy jeść przy biegunce?

    Ryż biały lub kleik ryżowy ( na początku biegunki ), biszkopty pieczywo pszenne, gotowaną marchew, jabłko, mus jabłkowy, banany – zawierają pektyny łagodzące objawy biegunki drobne makarony Banany są tym cenniejsze, gdyż stanowią bogate źródło potasu, który organizm traci przy biegunce.
    Gdy poczujemy się na tyle dobrze, do diety można włączyć niskotłuszczowe przetwory mleczne ( przy tolerancji laktozy ), chude mięsa, wędliny, ryby ( dorsze, sandacze ), pomidory i ogórki ( bez skórki i pestek ) ziemniaki, sałatę, owoce cytrusowe, pestkowe, przecierowe, desery, galaretki owocowe, kisiele budynie, zupy ( buliony i rosoły ). W diecie przeciwbiegunkowej dobrym rozwiązaniem są potrawy gotowane na parze, duszone lub pieczone w folii czy w rękawie.

     

    Każdy, kto doświadczył biegunki wie, jak bardzo wyczerpująca i utrudniająca codzienne funkcjonowanie jest to dolegliwość. Czasem wręcz bywa sygnałem groźnych chorób. Z pewnością nie wolno jej lekceważyć, gdyż nieleczona prowadzi do odwodnienia organizmu. W diecie przeciwbiegunkowej nie należy zapominać o ostrożności w wprowadzaniu potraw do jadłospisu i monitorowania reakcji organizmu na nie. Odpowiednio przygotowana dieta i stosowanie się do jej zaleceń umożliwią powrót do formy i regularnego, naturalnego rytmu organizmu.

     

    Beata Ślebzak-Cebula

    dietetyk kliniczny

    autorka fanpage Facebook

     

    #Udostępnij
    Facebook
    Facebook Pagelike Widget