• Witam Cię serdecznie na moim blogu!Znajdziesz tutaj wiele cennych informacji z dziedziny dietetyki
  • Soki owocowe, warzywne, ziołowe – smaczne i zdrowe

    Soki owocowe, warzywne, ziołowe – smaczne i zdrowe

    Powszechnie znane są zalety soków owocowych i warzywnych oraz ich dobroczynny wpływ na zdrowie i samopoczucie człowieka.
    W poniższym opracowaniu przyjrzymy się bliżej sokom z roślin niezbyt jeszcze spopularyzowanych w naszym kraju, a jakże smacznych i zdrowych. Warto po nie sięgnąć.
    Bez problemu dostępne są w każdej aptece. Szczególnie polecamy produkty z linii Ekomedica.

    Łatwodostępna pokrzywa

    Pokrzywę zalicza się do najbardziej znanych i wszechstronnie stosowanych ziół.
    Od niepamiętnych czasów przypisywano pokrzywie magiczne właściwości. Popularna w starożytności. W mitologii rzymskiej pokrzywa poświęcona była bogini Wenus i traktowana jako afrodyzjak. W wiejskich wierzeniach miała zapewniać narodziny syna. W medycynie ludowej polecano ją w celu wspomagania układu moczowego. Ziele pokrzywy wzmacnia i oczyszcza organizm, uzupełniając niedobory witamin i minerałów. W liściach pokrzywy obecna jest duża ilość chlorofilu, beta-karotenu, fitoncydów, ksantofili, witaminy C, garbników, glikokininy, poza tym: magnezu, żelaza, fosforu i krzemu. Ponadto liście pokrzywy obfitują w witaminę K, B2 i kwas pantotenowy. Zawarte w pokrzywie związki charakteryzują się właściwościami moczopędnymi oraz działają oczyszczająco na układ trawienny. Pokrzywa pobudza także naszą odporność. Ziele to słynie z licznych zastosowań w kosmetyce. Poprawia wygląd skóry oraz włosów. Przeciwdziała przetłuszczaniu i wypadaniu ich.

    Granat – dla kobiet i mężczyzn

    Dobroczynne właściwości granatu znane były już starożytnym Sumerom. Na Bliskim Wschodzie przypisywano mu magiczne, obrzędowe znaczenie. W wielu kulturach owoc ten był symbolem płodności, a kwiaty symbolizowały miłość.
    Granaty zawierają cukier ( 8 – 19 %, z tego 5 – 10 % glukozy ) białko, kwasy organiczne, żelazo, wapń, witaminę C. Związki zawarte w owocach korzystnie oddziałują na układ krążenia.

    Są bogate również w związki estrogenowe, dlatego owoce i soki z granatu powinny znaleźć się w diecie kobiet w okresie menopauzy. Także i mężczyźni w wieku dojrzałym mogą z powodzeniem włączyć owoce granatu do swej diety, gdyż wspomagają one pracę gruczołu prostaty.

    Pożyteczna żurawina

    Owoce i soki z żurawiny znane są ze zbawiennego działania na układ moczowy, pomagają utrzymać jego prawidłowe pH. Owoce żurawiny to naturalne źródło: flawonoidów, antyoksydantów, antocyjanów, pektyny, a także witamin: C, B1, B2, PP, prowitaminy A, błonnika, oraz żelaza, potasu, wapnia i magnezu.
    Flawonoidy zawarte w owocach żurawiny poprawiają pracę układu krążenia.

    Aloes – „cudowna roślina”

    Roślina aloesu jest znana i stosowana już od 7 tys. lat (!). Jego właściwości fascynują ludzi na całym świecie. Pierwsze wzmianki o aloesie znajdziemy w starożytnych i indyjskich traktatach medycznych. Aloes wspiera odporność, reguluje przemianę materii, poprawia trawienie i przeciwdziała zaparciom. Miąższ aloesu bogaty jest w aminokwasy i enzymy (lipaza, amylaza, celulaza ) witaminy z grupy B, kwas foliowy, witaminę C i A, cholinę oraz związki mineralne: wapń, magnez, fosfor, sód, cynk, żelazo, mangan, chrom, miedź, german.
    Aloes, dzięki dużej zawartości polisacharydów, zyskał status najbardziej uniwersalnego suplementu diety ułatwiającego oczyszczanie organizmu.

    Acerola – „wiśnia z Barbados”

    Czy wiedzieliście, że jedna acerola zawiera tyle witaminy C, co kilogram cytryn?! Pod tym względem owoc ten wiedzie prym. Acerola pochodzi z Wysp Karaibskich i Ameryki Środkowej. Przypuszcza się, że była znana i stosowana wśród starożytnych Indian. Oprócz przebogatych pokładów witaminy C, acerola może poszczycić się zawartością prowitaminy A, witaminy B1, ryboflawiny ( B2 ), niacyny ( PP ), wapnia, fosforu i żelaza.
    Owoce aceroli to – jak już mówiliśmy – źródło lewoskrętnej witaminy C. Witamina ta to silny antyoksydant przeciwdziałający procesom starzenia i uelastyczniający skórę.

    Noni – eliksir z Hawajów

    Mistrzowie medycyny hawajskiej – kachuni – wykorzystywali owoce noni jako niepowtarzalny i wyjątkowy eliksir, dzięki któremu wielu ludzi odzyskiwało zdrowie, sprawność i siły witalne. Każda część tej rośliny – od korzenia aż o kwiatów – obdarzona jest cudownymi właściwościami. Przypisywano jej działanie odmładzające. Wierzono, że była w stanie zapewnić wewnętrzny spokój. Stąd tak duża popularność owocu noni w ludowej medycynie polinezyjskiej.
    Nie bez przyczyny sądzono, że owoc noni posiada działanie uspokajające i wprowadzające w dobry nastrój. Duża zawartość serotoniny, „hormonu szczęścia” oraz melatoniny jest za to odpowiedzialna. Owoc noni wspomaga dobry, spokojny sen i wspiera dobową pracę organizmu. Obecność serotoniny z kolei może dobroczynnie wpływać na poziom libido. Stąd często określa się noni „owocem miłości”. Aktywne składniki zawarte w noni pobudzają działanie soków trawiennych, co wpływa na lepszy apetyt.

    Acai – „brazylijska żyła złota”

    Jagody Acai rosną w dorzeczu Amazonki. Rdzenni mieszkańcy lasów deszczowych po dziś dzień spożywają jagody tego owocu, przypisując im wspaniałe właściwości, które utrzymują ciało człowieka w doskonałej kondycji fizycznej i seksualnej.
    Acai przeciwdziała starzeniu i chroni pracę serca. Owoc ten uposażony jest w witaminy: B1, B2, C, E, beta-karoten, wapń, fosfor, potas, żelazo, białko. Jagody Acai świetnie pochłaniają tak szkodliwe dla nas wolne rodniki, dzięki czemu chronią młodość i witalność.

    Goji – jedna z wizytówek medycyny chińskiej i tybetańskiej

    Mieszkańcy Tybetu od wieków stosują jagody goji do utrzymania prawidłowego poziomu cukru we krwi, regulacji przemiany materii oraz wspomagania pracy układu trawiennego. Przypisuje im się nawet moc przedłużania życia! W medycynie chińskiej rekomenduje się jagody goji jako panaceum na poprawę jakości widzenia.
    Wartość odżywcza goji jest ogromna. Zawierają tryptofan – naturalny środek o pobudzania organizmu, by produkował serotoninę i melatoninę.
    W owocach goji znajdziemy: cynk, żelazo, miedź, wapń, selen, fosfor, witaminy: B1, B2, B6, E, C, oraz karetonoidy, w tym beta-karoten.

    Burak – źródło witamin

    Buraki znamy u siebie od lat, a tymczasem mało kto wie, że w czasach starożytnych uprawiane były w rejonie Morza Śródziemnego. Już Babilońscy medycy utrzymywali, że buraki mają swój udział w oczyszczaniu organizmu. Zalecali go również w celu poprawy funkcjonowania przewodu pokarmowego. Sok z buraka polecano kobietom w ciąży, wierząc, że zapewni pomyślność dziecku i jego matce. Burak to warzywo bogate w wiele cennych witamin i minerałów, takich jak: wapń potas, fosfor, żelazo, magnez, kobalt, a także witaminy: A, C, B1. Burak to również źródło kwasu foliowego, który korzystnie działa na układ nerwowy i mózg. Z kolei betanina zawarta w buraku pobudza pracę wątroby i żołądka.

    Czarna rzepa – Achillesa krzepa

    Według greckiego historyka Herodota robotników budujących piramidy 3 tys. lat p.n.e. karmiono czarną rzepą, by wzmocnić ich organizmy i krzepić je. W naszej strefie geograficznej stosowano ją powszechnie przy problemach reumatycznych.
    Czarna rzepa zawiera w swym składzie witaminy z grupy B, C, A, jest źródłem dobrze przyswajalnych pierwiastków: potasu, żelaza, magnezu, cynku i wapnia. Korzeń rzepy jest bogaty w glikozydy gorczyczne, które posiadają cenne związki siarki. Pierwiastek ten usprawnia działanie stawów oraz zapobiega nawrotowi ich dysfunkcji. W kosmetyce siarka zbawiennie wpływa na cerę, włosy i paznokcie.

    Karczoch – dla zdrowia naszego organizmu

    Karczoch znany i uprawiany był już przez ludy starożytne. Egipcjanie, Rzymianie i Grecy cenili go nie tylko za walory smakowe, ale także za właściwości lecznicze. Przy niestrawności oraz przy problemach z wątrobą był niezawodny. Od XI w. karczoch zaczęto uprawiać w krajach basenu Morza Śródziemnego.
    Za wszelkie dobrodziejstwa wynikające ze spożywania karczocha odpowiedzialna jest cynaryna. Związek ten przebadany został przez współczesną medycynę akademicką. Wykazano, że związek ten skutecznie obniża „zły” cholesterol, dba o optymalny poziom trójglicerydów we krwi. Oprócz tego karczoch może pochwalić się zawartością: kwasu jabłkowego i mlekowego, flawonoidów, steroli i garbników, a także witamin z grupy B oraz witaminą A.

    Malina – najlepsza na przeziębienie

    Maliny polecał swoim pacjentom sam „ojciec medycyny” Hipokrates. W XVI wieku szwajcarski lekarz Conrad Gesner rekomendował syrop z malin jako antidotum na przeziębienie.
    Nie bez powodu maliny już o czasów najdawniejszych cieszyły się takim zaufaniem i renomą.
    Są bowiem bogate w tak dobroczynne składniki dla naszej odporności jak: witaminy C, E, A, PP, B1, B2, B6, kwas pantotenowy i biotyna, oraz makro i mikroelementy: wapń, potas, cynk, żelazo, magnez i mangan. Owoce zawierają błonnik i pektyny, garbniki, antocyjany, purynę, lecytynę i fitosterol. Jakby tego było mało, w malinach znajdziemy m.in. kwas jabłkowy i cytrynowy.
    Zatem widać wyraźnie, że żadna zdrowa dieta nie obędzie się bez soku czy syropu z malin.

    Czarny bez – z domowej apteczki

    Medycyna ludowa hołubiła czarny bez „od zawsze”. Uważano, że potrafi zastąpić całą aptekę 🙂 Do tego przekonywano o magicznym jego zastosowaniu. Czarny bez był bez wątpienia jednym z ulubionych specyfików stosowanych przez nasze babcie. Surowe owoce nie nadają się do spożycia. Czarny bez lepiej sprawdzi się w postaci syropów, soków, czy innych przetworów. Dlaczego zatem jest tak korzystny dla zdrowia?
    Jagody czarnego bzu to najlepsze źródło antocyjanów, które stymulują system immunologiczny.
    Oprócz tego są bogate w witaminy A, B1 i B2, flawonoidy, kwasy organiczne, garbniki, pektyny, enzymy i biopierwiastki, np. jod. Owoce czarnego bzu skutecznie usuwają zbędne produkty przemiany materii.

    Mango – „owoc bogów”

    Zwykło się określać mango mianem owocu wiecznej młodości. Rośnie na zawsze zielonych drzewach. Starożytne księgi hinduistyczne nazywają mango „owocem bogów”. Wykorzystuje się go w ceremoniach i rytuałach związanych z obfitością. Przypuszcza się, że mangowce zaczęto uprawiać w Indiach ok. 4000 lat temu. Mango posiada szerokie zastosowanie w kosmetyce. Poprawia wygląd skóry i włosów. Dzięki zawartości witamin: A, C, PP, E, z grupy B, i minerałów: potasu, magnezu, fosforu, wapnia, sodu, żelaza, miedzi, flawonoidów, błonnika oraz antyoksydantu lupeolu, potrafi zdziałać istne cuda, poprawiając nasz wygląd.

    Dieta bogata w mango to doskonałe rozwiązanie dla osób borykających się z suchością i rogowaceniem skóry, czy awitaminozą, objawiającą się nadmierną łamliwością paznokci.
    Mango posiada bardzo niski indeks glikemiczny czyli nie powoduje skoków poziomu cukru we krwi, a w konsekwencji uczucia głodu.

    Aronia – dla zdrowia układu krążenia

    Ojczyzną aronii jest Ameryka Północna. Do Europy trafiła aronia stosunkowo niedawno, bo w XIX wieku. Rozpowszechniła się jako roślina owocowa i ozdobna. Jej zasługi dla zdrowia i dobrej kondycji organizmu człowieka to jeszcze nowsze odkrycie. Owoce aronii zawdzięczają swe właściwości bioflawonoidom i rutynie. Te składniki zapewniają utrzymanie naczyń krwionośnych w zdrowiu. Co jeszcze sprawia, że warto aronię włączyć do diety? Zawartość antocyjanów – związków zwalczających wolne rodniki. Dodatkowo aronia obfituje w witaminy: A, C, E, P oraz w biopierwiastki: błonnik, pektynę, mikro i makroelementy.

    Róża – znana od starożytności

    Owoce róży znano już od najdawniejszych czasów. Stanowiła pożywienie ludzi pierwotnych. Starożytni Rzymianie wypełniali jej płatkami poduszki, co miało zapewnić spokojny sen i tonizować układ nerwowy. Medycyna ludowa zachwalała dziką różę jako środek wspomagający układ moczowy i stymulujący wydzielanie żółci. Współcześnie dziką różę wykorzystuje się w przemyśle zielarskim. Owoce dzikiej róży stosowano do wzmocnienia sił witalnych organizmu. Dzika róża zawiera obfitą ilość dobroczynnych składników, takich jak: witamina C, A, B1, B2, E, K, flawonoidy, garbnik, kwasy organiczne, pektyny, sole mineralne, przeciwutleniacze. W owocach tych znajdziemy także: garbnik, fitoncydy, kwasy organiczne – cytrynowy i jabłkowy. Dzięki tak dużej zawartości witamin i minerałów podnosi odporność organizmu i pozwala zrównoważyć dietę. Wykazuje ponadto działanie oczyszczające nasz organizm. W okresie jesienno-zimowym oraz zimowo-wiosennym szczególnie polecany jako antidotum na sezonowe przeziębienia. Ważną właściwością przetworów z owocu dzikiej róży jest wspieranie odkwaszania organizmu poprzez charakter zasadowy, jaki wykazują, a tym samym pomoc w neutralizacji treści w przewodzie pokarmowym.

    Winogrona – na wzmocnienie

    Winogrona porównane zostały przez Hipokratesa do miodu pod względem właściwości. Tak jak miód oczyszczają i regenerują organizm. Należą do najstarszych roślin uprawianych przez człowieka – pierwsze wzmianki sięgają czwartego tysiąclecia prze naszą erą. Winogrono zawdzięcza swoje antyoksydacyjne właściwości flawonoidom, które znajdują się w każdej części tej rośliny: w pestkach, szypułkach i skórce. Podczas fermentacji związki te przedostają się do wina. Oprócz flawonoidów u winogron mamy: potas, fosfor, wapń, magnez, cynk, miedź, bor i chlor. Winogrona wyróżniają się łatwoprzyswajalnymi glukozą i fruktozą, które są źródłem dobrze tolerowanej przez organizm energii. Z tego względu spożywanie winogron poleca się osobom obciążonym dużym wysiłkiem oraz przemęczonym i osłabionym. Winogrona mają ponadto w swoim składzie dużo witaminy A i z grupy B.

    Głóg – dla zdrowia serca

    Dla medycyny ludowej głóg był doskonałym lekiem na wzmocnienie serca i na kłopoty ze snem. Medycyna akademicka zajęła się nim dopiero w XIX wieku. Od tego czasu powstało wiele produktów na bazie głogu. Znany jest on także z działania relaksującego oraz odprężającego.
    Co sprawia, że roślina ta jest tak wyjątkowa?
    Głóg jest bogaty w bioflawonoidy, które m.in. wspierają działanie witaminy C i wykazują działanie wzmacniające układ krwionośny, ponadto obserwujemy duże pokłady garbników, kwasów organicznych, goryczy, fitosteroli, olejków eterycznych, witamin z grupy B, prowitaminy A, soli mineralnych – żelaza, wapnia, magnezu, potasu, manganu, kobaltu i krzemu. Jak widać, cała gama składników niezbędnych organizmowi dla utrzymania zdrowia. Jeszcze dodatkowo, głóg obfituje w związki trójterpenowe, pochodne puryny i karotenoidy.

    Śliwka – w trosce o prawidłową pracę organizmu

    Czy wiedzieliście, że sok ze śliwki poprawia perystaltykę jelit i ułatwia wypróżnianie?
    Jeśli chcemy pozbyć się uciążliwych zaparć, warto do jadłospisu wprowadzić owoce śliwki.
    Śliwka bogata jest w witaminy i składniki mineralne, takie jak: witamina A, i rzadko występującą w owocach witaminę E. Witamina C, którą również można w śliwce wyodrębnić, w duecie z witaminą E skutecznie zwalcza wolne rodniki, tak dla nas szkodliwe. Czym jeszcze może poszczycić się śliwka? Witaminą P, beta-karotenem, potasem, żelazem, magnezem, wapniem i fosforem.

    Rokitnik – „syberyjskie złoto”

    Miano „ złota z Syberii” rokitnik zawdzięcza nie tylko z przyczyny barwy jagód, ale w dużej mierze ze względu na wszechstronne zastosowanie i dużą wartość odżywczą. Doceniono go już w czasach starożytnych. Od wieków znany medycynie tybetańskiej. Podczas I wojny światowej suszone owoce świetnie zastępowały syntetyczną witaminę C.
    Owoce rokitnika to cenne źródło beta-karotenu oraz flawonoidów. Udowodniono, że substancje aktywne, jakie w swoim składzie ma rokitnik, wzmacniają ścianki naczyń krwionośnych oraz przeciwdziałają utlenianiu się cholesterolu. Owoce rokitnika są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, minerały i pektyny, witaminę E, C, K, z grupy B ( B1, B2, B6 ), oraz minerały.

    Powyższe opracowanie miało za cel udowodnić, jak wiele dobra w owocach i warzywach tylko czeka na nasze odkrycie. Szczególnie warto wypróbować i zapoznać się z niezwykłymi właściwościami egzotycznych, nieznanych bliżej owoców, takich jak noni czy jagody acai, jak również docenić prozdrowotne walory poczciwego buraka, czy tak powszechnie dostępnej u nas śliwki 🙂
    A to wszystko w służbie zdrowiu, witalności i dobremu samopoczuciu.

     

    Beata Ślebzak-Cebula

    dietetyk kliniczny

    autorka fanpage Facebook

     

    #Udostępnij
    Facebook
    Facebook Pagelike Widget