• Witam Cię serdecznie na moim blogu!Znajdziesz tutaj wiele cennych informacji z dziedziny dietetyki
  • Nerwica – jaka dieta?

    Nerwica – choroba duszy i ciała

    Nerwica to zaburzenie psychiczne, którego źródłem są nierozwiązane konflikty wewnętrzne. Mówi się, że to choroba naszych czasów. Szacuje się, że z nerwicą zmaga się nawet do 8 mln Polaków. Zaburzenia nerwicowe nazywane są chorobą duszy, ale istotnie wpływają na zakłócenie pracy całego organizmu. Bagatelizowane i nieleczone mogą trwać latami. Tymczasem jest to poważny problem, który należy poddać leczeniu.
    Najprościej rzecz ujmując, z nerwicą mamy do czynienia gdy u dorosłej osoby dana sytuacja wywołuje silny lęk ( jednak nie towarzyszą temu omamy). Aby zdiagnozować nerwicę należy obserwować wszelkie objawy, zarówno fizyczne, jak i psychiczne.

    Posługując się konkretami, poniżej lista wskaźników charakterystycznych dla nerwicy:
    • ogólny lęk;
    • zaburzenia pamięci;
    • koszmary;
    • niepokój;
    • problemy ze snem;
    • nadpobudliwość;
    • problemy dysocjacyjne.

    Wymienionym objawom często towarzyszą symptomy fizyczne w postaci:
    • bólów głowy;
    • nadciśnienia;
    • problemów skórnych;
    • impotencji;
    • problemów ze snem;
    • pocenia się;
    • tików nerwowych;
    • suchości w ustach;
    • mdłości.

    Nieleczone zaburzenia nerwicowe mogą prowadzić do depresji, a nawet do samobójstwa. Choć nerwica dotyczy sfery psychicznej, choroba ma wpływ na pracę całego organizmu. Nerwicy trudno jest całkowicie zapobiec, ale można znacznie złagodzić jej objawy lub obniżyć ryzyko wystąpienia. Pomocna przy tym jest właściwa dieta.

    Co jeść przy nerwicy?

    Składnikiem mineralnym, mającym zbawienny wpływ na złagodzenie objawów nerwicy jest magnez. Starajmy się codzienne posiłki komponować pod kątem zawartości magnezu. W ten składnik mineralny bogate są: chleb razowy, gorzka czekolada, kakao, płatki owsiane, owoce suszone, suszone kwiaty róży lu bzu, ryby ( łososie, makrele). Magnez wspomaga pracę organizmu, szczególnie mózgu. Dodaje energii, wspiera koncentrację i pamięć.
    Dzienna dawka magnezu dla kobiet to 300 mg; dla mężczyzn – 400 mg. Kobiety w ciąży powinny zapewnić swojemu organizmowi dawkę większą, bo aż 450 mg w ciągu dnia.
    Inne składniki, który wspomogą nas w walce z nerwicą to produkty zawierające kwasy tłuszczowe Omega 3, witaminy z grupy B oraz kwas foliowy – cenny składnik organiczny.
    Pozwólmy sobie na zredukowanie napięcia, zajadając się czekoladą, orzechami, produktami pełnoziarnistymi. Poprawa nastroju gwarantowana 🙂

    Co nerwicę nasila?

    Istnieje pewna grupa produktów, których spożywanie przy stanach nerwicowych zdecydowanie się odradza, gdyż mogą one potęgować dodatkowo tę dolegliwość.
    Na pierwszym miejscu jest kawa.
    Starajmy się nie pić mocnej kawy. Kofeina w niej zawarta pobudza już i tak nadaktywny układ nerwowy. Po wypiciu kawy możemy zaobserwować u siebie kołatanie serca i problemy z koncentracją. Ponadto kawa sprzyja zakwaszeniu organizmu i nasila problemy żołądkowe u osób z nadkwaśnością, która często jest wynikiem nerwicy. Dobrą alternatywą dla miłośników kawy którzy za nic z niej zrezygnować nie chcą, będzie kawa gotowana.

    Sprzymierzeńcem w starciu z nerwicą nie będzie w żadnym wypadku alkohol!
    Przynosi tylko chwilową ulgę i uspokojenie. Większe jego ilości tylko nasilają objawy. W nocy możemy zaobserwować przyspieszone bicie serca, a apogeum objawów, łącznie z atakiem paniki, może wystąpić rano.
    Niestety, uwielbiany przez większość osób cukier, też może zaostrzać symptomy nerwicowe, a nawet wpływać na powstawanie stanów zapalnych w organizmie. Udowodniono, że wysokie spożycie cukru nasila intensywność stanów depresyjnych. U osób z zaburzeniami nerwicowymi bardzo często występują wahania poziomu cukru. Dlatego warto unikać gwałtownych wahań. Po spożyciu np. słodyczy następuje skok poziomu cukru we krwi, wyrzut insuliny, a potem gwałtowny spadek.

    Na co jeszcze zwrócić uwagę w walce z nerwicą?

    W każdej sytuacji pamiętajmy o właściwym nawodnieniu. Odwodnienia można nawet nie czuć, a tymczasem sieje ono poważne spustoszenie w organizmie. Także i w układzie nerwowym. Warto spożywać 1,5 – 2 l w ciągu dnia.
    Oprócz wody, dobrze jest pić herbatę. Niekoniecznie mocną, czarną, gdyż wypłukuje ona część mikroelementów. O wiele bardziej wartościowa jest zielona herbata oraz herbatki ziołowe, np. z melisy. Melisa ma działanie uspokajające.
    Kolejna ważna sprawa: pełnowartościowe śniadanie.
    Spożywanie ciepłych posiłków, a zwłaszcza śniadania, bardzo pomaga w utrzymaniu prawidłowej termoregulacji organizmu. Jest to ważne dla osób borykających się z napadami nerwicowymi. Ich organizm w sytuacji lękowej reaguje wytwarzaniem palącego gorąca, z kolei na co dzień, w wyniku obkurczenia naczyń krwionośnych, towarzyszy im poczucie wszechogarniającego zimna. Produktem, który reguluje procesy zachodzące w organizmie są płatki owsiane, które działają kojąco na żołądek osoby znerwicowanej. Do tego niebagatelne wsparcie w postaci składników takich jak: potas, magnez, żelazo, witaminy z grupy B. One także działają wyciszająco oraz uspokajają pobudzony organizm.

    Stosując się do opisanych wyżej zaleceń złagodzimy dokuczliwe objawy nerwicy i nie pozwolimy jej na przejęcie kontroli nad naszym życiem.

     

    Beata Ślebzak-Cebula

    dietetyk kliniczny

    autorka fanpage Facebook

    #Udostępnij