• Witam Cię serdecznie na moim blogu!Znajdziesz tutaj wiele cennych informacji z dziedziny dietetyki
  • Fibromalgia – choroba kobieca

    Fibromalgia – smutek i ból, ale przede wszystkim choroba kobieca.

    Skąd się bierze?

    Teorii przyczyn tej choroby jest kilka. Jedna z nich głosi, że winne są zakłócenia mechanizmu wydzielania kilku neuroprzekaźników, zwłaszcza serotoniny i jej prekursora: tryptofanu. Kolejna teoria dużą rolę przypisuje zaburzeniom snu.

    Jak ją rozpoznać?

    Fibromialgii towarzyszą charakterystyczne symptomy:
    – znaczne zmęczenie, brak energii, ogólne wyczerpanie (często towarzyszy temu poczucie niezdolności do sprawnego myślenia, zapamiętywania i koncentracji uwagi);
    – zaburzenia snu – pacjenci często budzą się w nocy i nie mogą ponownie zasnąć (sen nie przynosi odpoczynku, dlatego w ciągu dnia konieczna jest dodatkowa drzemka);
    – depresja, niepokój, uczucie lęku;
    – objawy jelita drażliwego – zmienny rytm wypróżnień, ból brzucha, uczucie parcia na stolec (przy braku innej przyczyny tych objawów);
    – nadwrażliwy pęcherz moczowy – częste oddawanie moczu bez objawów sugerujących zakażenie dróg moczowych
    – uczucie niemiarowej pracy serca i duszność bez uchwytnej przyczyny;
    – drętwienie i mrowienie rąk i stóp (tzw. pseudoparestezje), uczucie chłodu, ziębnięcie palców rąk (może pojawić się objaw Raynauda);
    – zespół niespokojnych nóg;
    – nadwrażliwość na zmiany pogody i silne bodźce (hałas, mocne oświetlenie);
    – ból głowy, napady migrenowe;
    – bolesne miesiączki, zespół napięcia przedmiesiączkowego.
    Przyczyn tych objawów może być wiele: gluten, tarczyca, candida, nadnercza, niedobory witaminy D i witaminy B12,toksyny w organizmie.
    Tylko tyle i aż tyle, aby czuć się fatalnie już wczesnym rankiem…

    Co nam zatem może pomóc ? I czy w ogóle istnieje na to rada?

    Farmakoterapia zapewne tak, ale czy dietą można w to cholerstwo uderzyć i zatopić jak Titanica ?
    Po pierwsze i najważniejsze: zmiana nawyków żywieniowych. Z badań wynika, że aż 42% chorych zgłasza nasilenie bólu i uczucia sztywności po spożyciu niektórych środków spożywczych.
    Eksperci uważają, że skład i rodzaj produktów może wpływać na przewrażliwienie komórek nerwowych w rdzeniu kręgowym i mózgu. Stosując zdrowe zasady odżywiania możemy sobie pomóc w walce z bólem.
    Oto kilka zasad, o których powinniście pamiętać:
    * kwasy omega-3 Twoja tajna broń – występują w tłustych rybach, orzechach włoskich i siemieniu lnianym. Są znane ze swoich właściwości zmniejszania stanu zapalnego i zapobiegania chorobom układu krążenia; *staraj się zwiększyć ilości łososia lub orzechów w swojej diecie, a do płatków śniadaniowych dodawaj siemię lniane;
    * unikaj kofeiny – zastąp ją zieloną herbatą;
    * zwiększ ilość spożywanych owoców i warzyw ( przyczyną objawów fibromialgii może być stres oksydacyjny, który pojawia się, gdy organizm nie wytwarza wystarczającej ilości antyoksydantów);
    * nie zapomnij o witaminie D – niedobór witaminy D objawia się niekiedy bólem mięśni i kości, zatem uzupełnienie zasobów tej witaminy (szczególnie w okresie zimowym) może bardzo pomóc.

     

    Beata Ślebzak-Cebula

    dietetyk kliniczny

    autorka fanpage Facebook

    #Udostępnij